Malá Fatra 2012: 27. -30. september 2012

2. 9. 2012

KST ZVL Prešov zorganizoval expedíciu do malebného pohoria Malá Fatra v dňoch 27-30. septembra 2012. Vo štvrtok sa pätnásť prihlásených  presunulo na 4 osobných autách a vlakom do základné tábora v Terchovej-Bielom Potoku do starej školy kde ZPŠ vychodil aj Viktor Kubal. Piatok patril hrebeňovej túre. Začali sme pri hotely Diery hore Dolnými dierami so sústavou tiesňav po rebríkoch a lanách dochádzame na Podžiar a cez tiesňavu Tesná Rizňa až do sedla Medzivozsutce. Obdivujeme Malý Rozsutec a pokračujeme do sedla Medziholie. Stúpanie na Stoh každého patrične rozdýcha. Na vrchole sme na pravé poludnie. Rozhľad je výborný a tak zhliadneme D. Kubín, Giewont, Z.Tatry, Istebné, Kriváň, Šíp, Kraľovú hoľu, Ďumbier, Chopok, Turany, hrebeň V. Fatry, Martin, Martinské hole, Kľak, Žilinu, K. N. Mesto, Beskydy dokonca aj lysú horu s vysielačom v Čechách. Čas tlačí a tak po nočnom daždi máme čo robiť pri klesaní do sedla pod Stohom. Zase stúpanie na popoludňový Grúň kde oddychuje zo dvesto Čechov, majú sviatok sv. Václava a tak ich tu je na tisíce. Cez Steny a Hromove  dochádzame na Chleb odkiaľ máme rozhľad na Liptov a Turiec. V Snilovskom sedle oddýchneme a poďho najvyššie na Veľký Kriváň 1709 m. n. m.  Lanovkou o 17:00 hod. schádzame dole do Vrátnej odkiaľ sa do Terchovej zvážame na kolobežkách 6km dlhým zjazdom. Busom SAD sa dopravíme už za tmy do tábora k spoločnej špagetovej večeri.
Sobota 29.9.2012 nastupujeme pri hotely Diery na zelenú značku do Mladej hory, cez samotu stúpame až do Podrozsutec. Odkiaľ už cez strmé skaly za pomoci reťazou vystúpime na M. Rozsutec 1343 m. n. m. po deviatej hodine rannej. Opäť nádherné rozhľady na Terchovú a Kysucké Beskydy. V sedle Medzirosutce máme prestávku v tráve. Medzi spústou turistov sa derieme aj po reťaziach na najfrekventovanejší vrchol pohoria Veľký Rozsutec 1709 m.n.m. Po krátkom kochaní nás z vrchola zháňajú nízke oblaky a tak cez sedlo Medziholie schádzame do dediny Štefanová a odtiaľ nás Miro Kaluža zváža na dvakrát do Starej školy k spoločnej večeri perfi gulášu.
Nedeľa – posledná v septembri začína jemným dažďom a tak sa venujeme KPČ a navštívime Múzeum J. Jánošíka v Terchovej. Po návšteve sa vyčasilo a tak nás Anna Krafčíkova vyváža do Tiesňav, kde stúpeme poza ťavu na Malé nocľahy a druhou dolinou Obšívanka s peknými skalnými útvarmi schádzame nad Terchovú. Odbočujeme na Oravcovú – miesto krížovej cesty s pekným rozhľadom na Terchovú a okolie v ktorom sme strávili príjemný predlžený víkend medzi bratmi Čechmi. Z nášho oddielu sa akcie zúčastnili : Sopko, Harčár, Kollár, Mikluš, Bednár, Vysoký, Vysoká, Kaluža, Kalužová, Bozuľová, Krafčáková, Szaboová, Halčák, Halčáková s dcérou Dianou. Za tri dni prešli 53km stúpaním a klesaním 5300m s celkovým časom 23 hodín.